Followers

Thursday 5 May 2011

Terima Kasih Beri Impak Maksima

TERIMA KASIH. Dua perkataan yang mudah diungkap tapi mampu memberikan impak yang paling maksima dalam hidup seseorang.

Ungkapan ini masih dipandang remeh oleh mereka yang saya andaikan masih tidak dapat menilaikan makna disebalik dari perkataan tersebut. Beberapa soalan yang saya ingin tujukan untuk jadi renungan kawan-kawan ialah:

1. Fikir semula dalam sehari berapa banyak 2 perkataan ini diberikan dan kita terima oleh orang sekeliling kita samada kita bantu atau kita dibantu?adakah terlalu sedikit ucapan terima kasih yang kita terima seperti sedikitnya kita ucapkan terima kasih pada orang yang bantu kita?

2. Apa perasaan kita sekiranya kawan yang kita bantu tak kira bantuan yang diberikan itu kecil atau besar tiba-tiba tinggalkan kita tanpa sebarang kata-kata? Apa yang kita akan buat sekiranya terjumpa orang yang sama dilain hari dan perlukan bantuan kita?

3. Apakah perasaan anak kecil sekiranya dia menerima ucapan terima kasih dari si ibu kerana dia hanya membuai adiknya yang sedang menangis didalam buaian sementara si ibu membancuh susu adiknya. Apakah reaksi si anak tadi dan impak dalam hubungan dia dan adiknya tadi?

4. Seorang isteri menggosokkan baju kerja suaminya dan suami memakai baju tersebut dan terus pergi kerja tanpa mengucapkan terima kasih. Dan perkara yang sama akan berulang. Apakah perasaan isteri dan impak dalam perhubungan mereka?

5. Seorang pekerja pencuci tandas di pusat membeli belah menerima ucapan terima kasih kerana berkerja dengan bersungguh-sungguh oleh majikannya. Apakah yang akan terjadi pada pekerja tersebut selepas menerima 2 patah perkataan tersebut? Bagaimanakah kesihatan dan keselesaan pengunjung-pengunjung pusat membeli belah tersebut?

Mungkin 2 perkataan ini 'sekecil-kecil kuman' pada anda tapi ia mampu memberikan impak maksima terhadap sesuatu perhubungan sesama insan. Kerana setiap manusia perlukan penghargaan tidak kira samaada kecil atau besar. "Yang kecil jika tidak dijaga akan merebak menjadi besar"

Jika anda lalui anda nilaikan. Jika anda setuju jadikan amalan. Jika tidak renung-renungkan

4 comments:

  1. Tahniah atas lahirnya blog ini.

    GT dah follow n link blog anda. Mohon juga sebaliknya.

    Selamat berkarya.

    ReplyDelete
  2. Good article... Ia mampu beri impak yang besar kepada pembaca.

    ReplyDelete
  3. tq for ur comments...appreciate sgt..

    ReplyDelete