Followers

Wednesday 11 May 2011

KITA DILAHIRKAN SEBAGAI KETUA

"KITA dilahirkan sebagai seorang ketua".

Kita yang saya maksudkan disini adalah diri kita sendiri yang menjadi ketua kepada setiap anggota badan kita sendiri.

Fikirkan sejenak. Bagaimana kita menggerakkan anggota badan kita untuk melakukan sesuatu?

Kita melihat, mendengar atau merasa. Setelah itu kita akan memberikan arahan kepada minda dan akan menyalurkan maklumat kepada semua anggota badan kita untuk melaksanakan segala arahan yang telah diterima.

Beberapa persoalan yang perlu kita tanya diri kita sendiri:

1) Dalam suatu situasi dimana musuh kiuta ingin menaikkan kemarahan kita dengan niat untuk menjatuhkan maruah kita, perlukah kita membalas dengan memukul musuh tersebut? Bagaimana untuk membalas?

2) Sekiranya kita ingin melintas jalan yang sesak dan terdapat jejantas yang disediakan. Perlukah kita mempertaruhkan nyawa kita dengan melintas jalan dengan keadaan yang membahaya?

3) Tiba-tiba kita sakit kepala yang amat sangat, perlukah kita memaksa otak kita untuk berfikir dengan keadaan begitu?

Jika kita tidak memberi arahan kepada otak kita untuk menyalurkan maklumat yang betul dan tepat untuk memberi tindakbalas terhadap situasi tersebut, apakah yang akan terjadi? Semuanya akan menjadi haru-biru kan?

Jadi kita telah melatih diri kita sendiri berfikir sebarang kebarangkalian dan kemungkinan untuk mengetuai segala tindakbalas tanpa kita sedari. Dengan kata lain, kita sebenarnya dilahirkan sebagai ketua untuk mengetuai anggota badan kita bertindakbalas terhadap ransangan yang kita terima.


Jika tindakan kita diluar batas itu bermakna kita tidak dapat mengetuai diri kita sendiri dengan baik dan jawapan yang akan kita terima dari pandangan masyarakat "Orang ni gila agaknya". Jangan marah masyarakat kerana mereka juga adalah ketua pada diri sendiri melalui pemerhatian mereka kerana tindakan anda melambangkan anda bukanlah seorang ketua yang baik.

Renungkan dan fikirkan. Jika setuju bertindaklah dengan bijak. Anda adalah ketua dalam segala tindakan anda.

No comments:

Post a Comment