Followers

Sunday 22 May 2011

Beberapa tips ringkas untuk membeli rumah

Seorang teman ingin membeli rumah dan bertanyakan samada saya boleh memberikan panduan untuk membeli rumah. Saya bukanlah pandai sangat tapi pengalaman dan amalan membaca serba sedikit memberikan saya ilmu dalam memilih rumah agar ia menjadi Rumahku Syurgaku.

Nampak mudah tapi bila dah terlalu gembira dan teruja nak beli rumah semua yang penting diabaikan dan kelak kita juga yang tanggung kerugian.

Beberapa tips yang saya ingin kongsi bersama sekiranya membeli rumah dari pemaju.

1. Jangan membeli rumah yang didirikan di atas tapak bekas tapak pelupusan sampah kerana ia akan memberikan kesan terhadap kesihatan anda.

2. Kawasan tanah bukan dari bekas kawasan kelapa sawit kerana seteguh mana konkrit yang dibina rumah anda pasti akan diserang anai-anai.

3. Pilih rumah matahari pagi kerana ia memudahkan anda melaksanakan aktiviti seperti pengeringan baju dan sebagainya pada waktu pagi dan aktiviti riadah bersama keluarga pada waktu petang yang kurang panas. Jika matahari panas pada waktu pagi keadaan seisi keluarga tidak selesa berada dirumah dan aktiviti keluarga dalam rumah berkurangan kerana lebih gemar berada di luar.

4. Saluran air (longkang) besar atau tertutup kerana apabila hujan lebat tiada takungan air. Dan ia juga boleh mengurangkan risiko penyakit demam denggi kerana menjadi tempat pembiakan nyamuk.

5. Tidak berhampiran dengan jalan yang sibuk kerana menyukarkan kenderaan keluar masuk dari kediaman anda dan akan mengalami pencemaran bunyi dan udara (dari kenderaan)

6. Membeli rumah dari pemaju yang telah stabil supaya kita tidak ditipu dan membayar pinjaman tanpa dapat menduduki.

8. Setelah menerima kunci rumah, pastikan tiada 'defect' terutama dalam bilik air (air tiada takungan), paip, pintu, tiada 'crack di dinding-dinding, halaman rumah rata dan tidak boleh menjadi tempat takungan air. Selalunya tempoh defect yang akan ditanggung oleh pihak pemaju bergantung pada perjanjian (ada yang menawarkan sehingga 18 bulan). Sekiranya renovation rumah dibuat dalam tempoh 18 bulan dari tarikh terima kunci, segala defect tidak ditanggung. Jadi pastikan tiada defect sebelum renovation.

8. Kediaman tidak berhampiran dengan loji takungan najis.

9. Lihat kemajuan kawasan tersebut (contoh berhampiran dengan klinik, pasar, sekolah, dan mempunyai beberapa fasiliti yang lain)

10. Yang penting keluasan rumah dan jumlah bilik hendaklah bergantung kepada jumlah ahli keluarga yang akan tinggal bersama.

11. Kedudukan rumah tidak jauh dari tempat bekerja. Jika kerana ingin membeli rumah murah tapi tempat bekerja jauh, ia tidak berbaloi kerana jika dikira jauh perjalanan dengan minyak dan masa adalah sama dengan harga rumah yang berhampiran dengan tempat bekerja. Jika terlalu jauh juga, masa dan kepenatan dihabiskan di luar rumah dan apabila tiba dirumah sudah terlalu letih untuk melayan keluarga. Jadi tiadalah "Rumahku Syurgaku".

Semua perkara diatas jika tidak diambil kira akan memberikan kesan kepada kita kerana terpaksa mengeluarkan belanja, tidak selesa dan akibatnya hilanglah "Rumah Syurgaku"

Nampak terlalu mudah dan ringan perkara-perkara diatas tetapi yang mudah jangan dipandang ringan kerana ia mungkin memberikan impak kepada masa hadapan nanti.

Jika ada yang lain apa salahnya kita berkongsi.

Bijak membeli menjadikan 'Rumah Syurgaku".

No comments:

Post a Comment