Followers

Tuesday 17 May 2011

Berubah salah tak berubah lagi salah

Berubah salah tak berubah lagi salah.

Pernahkah anda dengar ayat-ayat ini? Apakah yang anda faham dari ayat ini?

Mari kita renungkan sejenak dan letakkan diri anda didalam situasi ini:

"Aku ingin berubah tapi masyarakat masih tak bagi peluang untuk aku berubah, ada saja salah aku pada mata dorang padahal aku dah berubah tak buat semua tu. Kalau ada masalah aku disalahkan, dipaksa ngaku sampai aku mengaku padahal aku tak buat pun apa-apa pun. Kalau camni la baik aku tak payah berubah sebab aku buat apa-apa pun orang tak terima aku"

Pada pendapat saya, setiap orang mempunyai masalah dan tak pernah putus dengan segala kesilapan. Jadi apa lah salahnya jika kita mahukan hidup yang harmoni tanpa pecah belah, kita maafkan saja dan bantu mereka. Bukankah maaf memaafkan adalah tindakan yang mulia dan bijak. Kerana dengan memaafkan kita membentuk dan mengajar seseorang supaya lebih berwaspada dalam segala tindakan yang boleh memburukkan diri mereka dan masyarakat.

Cuba anda lihat, kemanakah tujuan arah mereka jika tidak memberi mereka peluang untuk berubah? Salah mereka atau masyarakat jika mereka kembali keperangai lama?

Mereka kembali dan kali ini semakin teruk dari dulu. Ini kerana golongan ini cuba meluahkan rasa tidak puas hati dan memberontak membalas dendam dengan menarik lebih ramai lagi agar terjerumus dengan aktiviti mereka. Dan yang paling teruk jika kita menjadi mangsa untuk mereka membalas dendam.

Siapa yang rugi? Keluarga yang mungkin salah seorang menjadi mangsa golongan ini, masyarakat yang berdepan dengan mereka dan negara yang terpaksa mengeluarkan belanja untuk menempatkan mereka kerana bilangan semakin banyak.

Betul mereka pernah buat salah tapi kita juga pernah buat salah. Tak semua orang sempurna. Dan sekiranya kita ingin orang lain memaafkan kesalahan kita, jadi kita perlulah buat perkara yang sama.

Mereka perlukan sokongan dan bantuan untuk berubah. Jika tak mampu cukuplah sekadar menerima mereka seadanya. Jangan diungkit kisah silam mereka kerana mereka juga sama seperti kita mempunyai naluri dan perasaan ingin berjaya dalam hidup.

Maaf dan sokongan anda memberi impak yang cukup besar. Anda terima, anda maafkan dan anda tentukan.

No comments:

Post a Comment