Followers

Tuesday 17 May 2011

Kenapa suka dimarahi?

Marah? Tiap-tiap hari kena marah? Siapa yang bermasalah anda atau mereka?

Saya sering terdengar kawan-kawan mengadu tiap-tiap hari kena marah dengan majikan, keluarga atau kawan-kawan mereka. Tapi bila saya tanya mengapa dan renung semula sebahagian puncanya dari diri mereka sendiri yang seakan-akan ketagih ingin dimarahi.

Kenapa mereka suka dimarahi?

1. inginkan perhatian dari orang yang ingin memarahi mereka (selalunya orang ini kurang perhatian dan kasih sayang -selalunya kanak-kanak kecil)

2. suka mencari masalah dengan orang sekeliling kerana dari situ nama mereka akan mudah dikenali (dengan kata lain nak glamour tak kena tempat)

3. susah nak meluahkan perasaan mereka bila keadaan normal. Tetapi bila dimarahi barulah mereka bebas untuk meluahkan apa yang dirasa.

4. kerana mereka nak melihat perangai sebenar orang yang memarahi mereka kerana kelakuan dan perasaan yang sebenar akan terkeluar.

5. Ingin mendapatkan maklumat dan rahsia (terjadi dan diamalkan dalam mahkamah atau mana-mana siasatan yang memerlukan maklumat untuk membantu siasatan)

6. sebab mereka tidak tahu menguruskan segala-galanya dan sanggup dimarahi supaya orang lain boleh mengajar mereka (dengan kata lain malu nak bertanya tapi sanggup dimarahi nanti boleh cerita pada orang lain orang yang memarahi mereka ada masalah padahal diri sendiri yang bermasalah)

Itu sekadar pandangan saya.

Walaubagaimanapun kadang-kadang saya tetap pelik dengan kerenah orang. Jika kita dah ketahui sesetengah orang memang tidak suka disogokkan dengan kata-kata sindiran ataupun kata-kata yang boleh menyentuh hati mereka kita sogokkan lagi. Bila dimarahi pandai pula melenting disalahkan orang yang memarahi mereka.

Nasihat saya jangan pula di jolok sarang tebuan. Silap haribulan disengat pula anda. Masa tu janganlah disalahkan tebuan pula.

Mudah saja, jika orang tidak mengganggu anda jangan diganggu mereka. Kerana orang yang marah susah dikawal dan kita tak tau apa kemampuan dan pemikiran mereka. Lagi-lagi orang yang susah nak marah. Mereka ini bagaikan gunung berapi tidur. Sekali meletup habis semua.

Inginkan hidup yang aman?

Bila kita gelak iapun gelak
bila kita berlari iapun berlari
amalan saya mudah tuk mengelak
tidak dimarahi jika selalu cermin diri

No comments:

Post a Comment