Followers

Thursday 12 May 2011

SALAH SIAPA?

"Jangan nak salahkan saya je, awak pikir balik salah awak". Selalu sangat saya dengar kata-kata ni dimana-mana saja.

Persoalannya salah siapa? Yang si A salahkan si B dan si B salahkan menunding jari antara satu sama lain dan sampai sudah kita tak ketahui siapakah yang patut disalahkan.

Beberapa persoalan yang belum terungkai untuk kita fikirkan sendiri:

Situasi 1: Salah orang yang menaburkan janji atau orang yang mengharapkan janji?
1) Awak janji nak bagi 50% deposit sebelum kerja tapi selepas selesai kerja, saya masih tak tak dapat lagi baki deposit saya. Jadi jangan salahkan saya jika hasil kerja saya lupuskan? Salah saya atau salah awak? Awak pandai janji dan bila orang dah mengharap janji awak, awak kata saya yang salah bila saya tak nak bagi hasil kerja saya?

Situasi 2: Salah suami atau isteri?
2)Awak salahkan saya bila terjadinya penceraian ini? Saya cari rezeki, jaga anak-anak, dan rumah tangga tapi apa yang saya dapat? Ucapan terima kasih langsung tidak pernah keluar dari mulut awak? Awak kata saya pentingkan diri sebab tak hargai awak sebagai suami?

Situasi 3: Salah Pekerja atau Majikan?

3) Saya telah buat semua kerja dengan bersungguh-sungguh dan saya tak pernah mempunyai masalah disiplin. Malah saya sanggup bekerja lebih masa. Hasil kerja saya juga telah membuatkan syarikat menerima ramai pengguna dan nama syarikat telah dikenali ramai dan ini diakui oleh pihak pengurusan syarikat sendiri. Salah saya ke jika saya mula rasa dipergunakan kerana selama saya bekerja tidak dinaikkan pangkat dan gaji.

Situasi 4: Salah Anak atau Ibu Bapa?
4) Aku bukan nak apa-apa, cuma kasih sayang ibu bapa aku je. Ni dorang lebih pentingkan duit dari luangkan masa dengan anak-anak. Aku ni robot ke tak ada perasaan. Tengok semua kawan-kawan ada masa dengan ibu bapa masing-masing, yang aku ni kat rumah macam tak ada mak bapa. Ibu bapa aku kata aku asik buang masa dengan teman-teman.Salah ke aku keluar lepak dengan teman-teman sebab ibu bapa aku tak ada masa dengan aku?

Anda fikirkan situasi-situasi diatas yang sering terjadi di sekeliling kita. Siapakah yang harus dipersalahkan?

Saya hanya mendengar dan melihat. Saya bersuara bagi pihak mereka jadi anda nilaikan kenapa orang-orang yang berada dalam situasi tersebut memberontak. Mereka juga tertanya-tanya salah mereka sendiri atau itu takdir mereka?

Renungkan dan berikan lah pendapat kepada mereka jika anda temui mereka. Mereka perlukan sokongan dan pandangan ketika dalam situasi ini.

Jika terjadi pada saya, satu saja yang saya tau dan saya hanya akan berkata "WHAT U GIVE, U'LL GET BACK". Wallahualam...

No comments:

Post a Comment