Followers

Wednesday 22 June 2011

Bowling dan Tekanan

"Yeah strike! Dan di lontarkan lagi bola bowling ke lorong bowling dan semua pin bowl jatuh..Strike lagi!!! Jeritan kegembiraan tanpa menghiraukan orang sekeliling. Jatuh nya kesemua pin dengan sekali lontaran menghilangkan semua tekanan dan masalah yang membebankan fikiran. Sedar tak sedar hampir RM100 dihabiskan di pusat bowling. Baru terasa sengal dan sakit-sakit badan dan tangan tapi hati puas dan fikiran pun kembali tenang.

Hidup kita tidak sunyi dengan tekanan dan masalah. Bezanya besar atau kecil. Setiap masalah yang dihadapi mempunyai penyelesaian tapi terpulang pada setiap individu bagaimana untuk mengatasinya.

Jika fikiran kita buntu dan berada didalam keadaan yang begitu tertekan mengapa perlu kita memaksa diri untuk memikirkan jalan penyelesaiannya. Cari perkara yang boleh membuatkan diri kita tenang dan setelah itu barulah fikiran kita dapat berfikir dengan waras. Ketika itulah keputusan yang dibuat tidak akan merosakkan diri kita.

Salah satu cara yang diajarkan temanku adalah lepaskan semua masalah dan bebanan di pusat bowling. Anggap bola bowling itu adalah tekanan dan lemparkan ke lorong untuk menjatuhkan pin. Jatuhan pin akan membuatkan diri kita gembira dan mendapat suatu kepuasan. Secara tidak langsung kita akan gembira dan melupakan masalah buat sementara. Badan keluar peluh, hati gembira dan otak pun bolehlah berfikir

Bukan lari dari masalah tapi ini adalah salah satu cara untuk memberikan ketenangan supaya kita dapat membuat keputusan dengan waras dalam menyelesaikan masalah. Apakah kesan dari keputusan yang kita buat jika kita buntu dan dalam keadaan tertekan? Mungkin ada yang mengambil jalan pintas seperti bunuh diri, minum arak dan sebagainya. Dan ini akan merosakkan diri kita dan akhirnya penyesalan berlaku.

Banyak lagi cara untuk mengatasi tekanan dan semua terpulang pada anda sendiri. Yang penting bukan yang boleh merosakkan diri anda. Anda tentukan caranya..

2 comments:

  1. x pnh men bowling,,hahahaa,,slalu release tensi kt karok jer,, ;)

    ReplyDelete
  2. nizam...try main bowling tuk lepaskn stress...insyallah anda pasti suka..

    ReplyDelete