Followers

Wednesday 1 June 2011

Bahagia Yang Dicari Ada Pada Diri Sendiri

Kebahagiaan dapat diperolehi dengan kesempurnaan akal

Semua manusia inginkan kebahagiaan dan setiap orang lain bahagia yang dicarinya.
- orang fakir katanya kekayaan adalah kebahagiaannya
- orang yang sakit apabila sembuh dari penyakitnya itulah bahagia padanya
- seorang pemimpin bahagia jika ada peningkatan dalam kemajuan dan keharmonian rakyat bawah pimpinannya
- Tabib rasa bahagia andai pesakitnya dapat disembuhkan
- Penjenayah pula rasa bahagia dengan melakukan jenayah walau ia salah disisi undang-undang.

Tapi masih ada yang bingung dimanakah sebenarnya kebahagiaan walau apa yang dikecapi telah diperoleh. Sebenarnya, bahagia berada dalam tangan kita, tapi kita masih mencari ditangan orang lain kerana beranggapan ditangan orang itu lebih indah bahagianya.

Pada pendapat saya bahagia sebenarnya terletak pada akal fikiran kita sendiri yang dikurniakan oleh Allah SWT. Jika bijak kita menggunakan akal, bertambah luaslah hidup dan datanglah bahagia dengan sendirinya. Jika sempit akal, maka sempitlah hidup datanglah pula kecelakaan.

Yang menyebabkan benci hidup dan tidak dapat temui bahagia kerana tidak tahu akan rahsia hidup. Kita sering tidak perhatikan keindahan yang terdapat alam dan ciptaan-Nya tapi mencari cacat celanya. Kita sempitkan akal fikiran dengan keburukan dan cacat cela disebalik kejadian-Nya Tapi andai kita bijak maka ia akan lebih arif tentang erti hidup, sentiasa beruntung dan bahagia tenteram hidupnya

Ramai terpedaya dengan cahaya samaran dari pertimbangan. Bila datang cahaya baru, yang dicari tidak ditemui dan kita leka dengan cahaya tersebut. Bila hilang cahaya tadi kita kembali ke tempat asal untuk mencari cahaya samaran tadi. Dan perkara yang sama berulang setiap kali datang cahaya baru kerana tidak menggunakan akal yang telah diberikan dengan sempurna

Sabda Nabi Muhammad S.A.W:
Alah telah berikan akal kepada 3 bahagian, siapa yang cukup mempunyai ketiga-tiga bahagian, maka sempurnalah akalnya, kalau kurang walau sebahagian tidaklah ia tergolong orang yang berakal. 3 bahagian itu ialah baik makrifatnya dengan Allah, ketaatannya kepada Allah, dan sabarnya dengan ketentuan Allah
.

Saya simpulkan melalui sabda Nabi ini bahawa darjat manusia dibezakan dengan akal yang mampu bezakan baik buruk yang dapat dinilaikan dalam setiap pekerjaannya dan selidik kejadian segala yang ingin dicapai dalam perjalanan duniawi ini. Sekiranya bertambah sempurna dan indah akal itu maka bertambahlah darjat bahagia yang akan dicapainya.

Contohnya jika kita khuatiri akan rugi dalam mencari harta duniawi tapi hakikatnya kita telah mendapat kerugian yang lebih besar kerana kemurkaan Allah. Ini kerana asyik fikirkan bagaimana untuk mencari harta dan kebahagiaan duniawi kita hingga leka untuk sempurnakan amalan yang wajib sebagai hamba-Nya Untung pada yang sementara tetapi rugi pada yang kekal maka bahagia yang akan kita kecapi pun hanyalah sementara sahaja.


Memang tinggi bahagia yang akan kita dapat sekiranya kita terus berusaha. Biarlah kita mati sekali dalam mencari kebahagian yang sejati bukan berkali-kali mati kerana mencari bahagia yang hanya sementara. Kerana kelak kita mudah menjawab pada-Nya kerana Dia Maha Pengasih dan Maha Peyayang.

Renung dan fikirkan “Orang pengecut mati berkali-kali tetapi orang yang berani matinya hanya sekali”

No comments:

Post a Comment