Followers

Wednesday 20 February 2013

Diam seperti Singa, menyalak seperti Anjing.


Lain orang lain pandangannya. Rambut sahaja sama hitam tetapi tidak semua kata-kata dan pendapat kita boleh diterima orang kerana berbeza-beza pendapat tidak kira pendapat itu fakta atau tidak. Perbezaan pendapat ini bukan perkara baru tetapi memang telah wujud sejak zaman para sahabat lagi kerana manusia dilahirkan dengan akal fikiran yang bebas untuk berfikir dan memberikan pendapat. Tetapi biarlah kena cara teguran jangan diputarbelitkan fakta yang betul hanya kerana kita terlalu mengikutkan emosi. Pasti nanti akan menampakkan kejahilan kita kelak.

Adakala perkara yang betul dan fakta suka diputarbelitkan oleh pihak-pihak tertentu untuk menimbulkan perbalahan dan fitnah. Kita pula akan rasa panas hati, bengang, marah, benci dan sebagainya kerana mereka bertelagah menegakkan pendapat masing-masing. Cuba kita boleh gunakan cara dari Imam Syafi'i dan bekas pemimpin Malaysia yang mengamalkan konsep yang sama dalam mengatasi perbalahan terutama dengan mereka yang bertelagah kerana emosi.

Imam Syafi’I berkata :

“Aku mampu berhujah dengan 10 orang yang berilmu, tetapi aku pasti kalah dengan seorang yang jahil, karena orang yang jahil itu pasti tidak pernah faham landasan ilmu.”

Bagaimana melayani orang-orang jahil,…
Imam Syafi’I berkata : “ Apabila orang-orang bodoh mengajak bertelagah dengan anda, maka sikap yang terbaik adalah diam, tidak perlu melayaninya.

“ Apabila anda melayani, maka anda akan susah sendiri. Dan bila anda berteman dengannya, maka ia akan selalu menyakitkan hati.. "

“Apabila ada orang berkata kepadaku, Jika diserang oleh musuh, apakah anda diam? Jawabku kepadanya…”sesungguhnya untuk menepis pintu-pintu kejahatan itu ada kuncinya.”

“Sikap diam terhadap orang yang bodoh adalah suatu kemuliaan. Begitu pula diam untuk menjaga kehormatan adalah suatu kebaikan"

“Apakah seekor singa itu digeruni kerana sifatnya yang pendiam lantaran ia pendiam, tetapi seekor anjing sentiasa dibuat permainan kerana sifatnya yang suka menggonggong." 

Begitu juga dengan cara Tun Dr. Mahathir Muhammad. Katanya, "Ada masa diam itu perlu, ada masa bicara itu perlu, tetapi kita seharusnya guna akal fikiran terlebih dahulu bila perlunya diam dan bicara kerana dua perkara tersebut akan beri kesan dan persepsi yg berlainan terhadap si penerima"

Allah berfirman dalam surah Al-Furqan ayat 63:

"dan hamba-hamba Tuhan yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka hanya mengucapkan kata-kata (yang mengandung) keselamatan." 

Semoga dapat dimanfaatkan bersama.



No comments:

Post a Comment