Followers

Sunday 24 July 2011

Gaji 4 Angka Tak Cukup Untuk Parasit

"Pening la kepala aku..gaji bulan ni tak cukup..mana nak beli keperluan anak-anak aku..nak beli barang dapur..nak bayar duit kereta, rumah..dah la nak bulan puasa ni,” rungut si Fakim (bukan nama sebenar).

“Aik gaji dah cecah 4 angka pun masih tak cukup lagi? Isteri kamu kerja pun hampir cecah 4 angka gajinya, apa yang tak cukup lagi?” tanya si Malin (bukan nama sebenar) dengan penuh kehairanan.

Itulah kehidupan si Fakim. Walaupun suami isteri berpendapatan hampir mencecah RM10,000  masih tidak mencukupi.

Anak baru dua dan masih kecil, belanja keperluan dapur dan lain-lain hanya untuk 4 orang, bayaran pinjaman kereta dan rumah kecil kerana menggunakan kemudahan pinjaman yang kerajaan berikan. Itupun kalau dikira jumlah perbelanjaan semua masih ada lagi separuh gaji mereka tapi masih dikatakan belum mencukupi.

Setiap hari merungut perlu dinaikkan gaji kerana dibebankan dengan kerja yang melambak. Tapi sebagai pekerja yang ingin gaji dinaikkan rutin beliau setiap hari bekerja ialah:

1)      masuk lewat hampir jam 9 pagi. Jika lambat alasan pelbagai alasan diberikan
2)      10.00 pagi: keluar makan sarapan dan masuk semula hampir 12.00 tengahari. Kemudian berbual dan selak-selak fail sementara menunggu waktu keluar makan tengahari.
3)      12.15 tengahari: keluar makan tengahari dan masuk semula hampir 2.30 petang. Kemudian layari internet dan mula main facebook
4)      3.30 petang: keluar minum petang dan masuk semula hampir jam 5 petang. Kemudian buat kerja sambil berbual untuk menunggu masa pulang.
5)  5.00 petang: balik 

Persoalan untuk renungan:

1)      Dari 8 jam waktu bekerja, berapa jam yang Fakim peruntukkan untuk membuat dan menghasilkan kerja pejabat yang sempurna yang berbaloi dengan gaji 4 angka Fakim?

2)      Berbaloikah Fakim dinaikkan gaji sedangkan gaji beliau sudah mencecah 4 angka semata-mata perbelanjaan bulanannya sekeluarga tidak mencukupi?

3)      Apakah keuntungan yang telah Fakim berikan kepada majikan dan syarikat tempat beliau bekerja?

4)      Sedarkah Fakim bahawa beliau bagaikan parasit disyarikat beliau bekerja? Ini kerana beliau bekerja hanya untuk dibayar gaji semata-mata aktiviti makan, minum, berinternet dan berborak tanpa memberikan keuntungan kepada syarikat langsung. Malah perbuatan beliau ini tanpa disedari  mengundang pelbagai masalah kepada syarikat dan rakan sekerja yang lain.

5)      Tidak sedarkah Fakim gaji yang beliau terima dari aktiviti ‘sukahati’nya diberikan kepada isteri dan anak-anaknya? Dimana datangnya berkat hidup dan nikmat gaji jika ia datang dari hasil titik peluh aktiviti ‘sukahati' beliau?

Tapi diluar sana, ramai yang berpendapatan rendah tapi masih mampu dan puas membeli serta cukup segala minum pakai. Ini kerana mereka mendapat kepuasan dari hasil titik peluh mereka yang datangnya dari kerja yang betul-betul sempurna dari jam 8 pagi hingga 5 petang. Tidak perlu risau dan tidak perlu merungut setiap bulan.

Adakah anda seperti Fakim? Ingin menjadi Parasit di tempat kerja? Menjadi ketua keluarga yang menyara isteri dan anak-anak hasil dari titik peluk aktiviti 'sukahati'nya dari 8 pagi hingga 5 petang setiap hari?

Renungkan dan fikir-fikirkan..berikan nikmat kepuasan yang tak terhingga dari gaji yang anda perolehi kepada kehidupan anda sekeluarga walau gaji hanya RM800 sebulan sahaja.


”Katakanlah, ‘Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan menyempitkan bagi (siapa yang dikehendaki-Nya).’ Dan barang apa saja yang kamu infakkan, maka Allah akan menggantinya dan Dialah sebaik-baik pemberi rezeki"

No comments:

Post a Comment